Jedním z důležitých témat rozvoje Prostějova v příštích letech bude doprava. Změny jsou nutné v případech přechodů pro chodce, cyklostezek i silnic pro motorová vozidla. S jakými plány v této oblasti jde do voleb hnutí ANO2011 se Večerníku svěřil expert na dopravu Jiří Rozehnal, který je na druhém místě kandidátky pro letošní komunální volby v Prostějově.
Co považujete za klíčové v rozvoji dopravy v Prostějově v nadcházejících letech?
Kdybych měl říct jednu konkrétní oblast, bude to samozřejmě odvedení tranzitní dopravy mimo město. V současné době nám doslova centrem Prostějova projíždějí kamiony, což je dlouhodobě neudržitelné. Taková frekvence nákladních automobilů zatěžuje obyvatele hlukem, prachem a kolonami. Potřebujeme vybudovat obchvaty, které tranzitní dopravu odkloní na správnou trasu ještě před městem.
Blýská se na lepší časy, nebo jak vypadá současná situace?
Nejdále jsme v případě severního obchvatu. Společně s kolegou Karšulínem jsem se osobně podílel osmnáct měsíců na výkupu pozemků na severní obchvat pro město Prostějov a Olomoucký kraj. Nyní má již projekt platné stavební povolení a v roce 2019 začne předmětná stavba. Jsem rád, že prostějovské zastupitelstvo výkupy pozemků podpořilo, jen mě mrzí, že někteří zastupitelé pro ně nezvedli ruku a nehlasovali pro smlouvy, které bylo nutno v souvislosti s výkupem uzavřít.
Kromě této stavby, která uleví výpadovce na Olomouc, ovšem potřebujeme zahájit přípravy severozápadního obchvatu. Ten odkloní dopravu ze směru od Blanska a Žďáru nad Sázavou. A v neposlední řadě by si Prostějov zasloužil také nový jižní obchvat od Němčic a Nezamyslic, případně Kojetína.
Aut v Prostějově přibývá rychleji než parkovacích míst. Co s tím?
Zkušenosti z celé Evropy nám říkají, že všechna auta obyvatel a návštěvníků města se do ulic jednoduše nevejdou. (pousměje se) Proto plánujeme projekt parkovacího domu, který by veřejným prostranstvím alespoň částečně ulevil. Pokud se osvědčí, bude to zřejmě cesta, jak v této věci postupovat dál.
Cyklodoprava je stále populárnější. Chystáte také v této oblasti něco nového?
Chceme samozřejmě pokračovat v budování cyklostezek a propojování úseků, které jsou dosud samostatné. Cyklista by se měl v budoucnu po Prostějově pohybovat snadno, bez zbytečných bariér a především bezpečně. Chceme také hledat cesty, jak cyklodopravu zpřístupnit i lidem, kteří kolo nemají. V řadě měst už fungují moderní půjčovny kol a není důvod, proč by tento projekt někdo nemohl spustit i v Prostějově. Problémem jízdních kol bývá také jejich uskladnění v situaci, kdy cyklista přesedne na jiný druh dopravy. Prostějovu by pomohla takzvaná cyklověž, tedy moderní automatizovaná úschovna kol přístupná jejich majitelům čtyřiadvacet hodin denně. Bicykly jsou v takových zařízeních uskladněny v suchém čistém prostředí, nikdo cizí k nim nemá přístup a prostory nepřetržitě monitorují bezpečnostní kamery. První cyklověž chceme vybudovat u autobusového a vlakového nádraží. Lidé si v ní ráno uloží kolo a rozjedou se do zaměstnání. Odpoledne si je zase vyzvednou. Cyklověž samozřejmě není jen službou pro majitele kol. Pokud by se nám díky ní podařilo snížit počet aut v ulicích, bude to dobrá zpráva pro všechny obyvatele města.
Rozhovor vyšel v Prostějovském večerníku 3. září